Grilldagene 2009: Illustrasjon og presentasjon fra et kundeperspektiv

Foredraget kom med mange gode idé og tips for å få et bedre kundeforhold til f.eks. reklamebransjen og designbyråer. Og litt veiledning på hvordan man kanskje kan få flere jobber fra byråene?

Foredrag ved Christin Utigard, Kundeansvarlig/Rådgiver i Dinamo fra mars 2008. Jobber i dag blant annet med kunder som Statens vegvesen, Leiv Vidar, Leger uten grenser, Toro, Elkjøp, Sparebank 1, Eiendomsmegler 1 og CC Vest
Er Master i merkevareledelse NHH. Har tidligere jobbet som Art Director i Virtual Garden, Staal, D’Arcy, DMB&B mm.

Dinamo:
Kommunikasjonshuset Dinamo ble etablert i 1997. Huser idag 150 medarbeidere med spisskompetanse innenfor 8 ulike fagområder innen kommunikasjon.

Om fordraget:
Reklamebyråers utfordringer ift å jobbe med illustratører.
Hvordan dere kan møte dette på en best mulig måte.
Å jobbe med et reklamebyrå.
Reklamebyrået er kunden.
Og reklamebyråets kunde er kunden.
Flere ledd, budskapet og briefen kan tilsløres.
Ulike meninger.
Uklarhet også mellom byrå og kunde.

Beslutningsprosessen:
Foto eller illustrasjon?
Hva slags illustrasjon, stil og tone?
Hvem kan lage dette?
Hvor leter man?
Hva og hvem skal man velge?
Og hva får man egentlig?

Jobber ofte etter vane, første gangs bruk av illustrasjon kan være en tøff beslutning for både AD og kunden. Kompetansenivået ofte ulikt hos illustratørene. Vanskelig å vite hva man skal ha. Og enda vanskeligere å vite hva man får, fordi en illustratør kan ha flere stiler f.eks.

“Hvis jeg skal bruke illustrasjon er det fordi det er det som løfter ideen best”

Hvordan finner man illustratøren?
Ofte på anbefaling av andre. Eller rett og slett ved å søke på nett.
Grafills nettsted ble brukt som eksempel, men her er det faktisk mange illustratører som ikke har lagt ut bilder – og resultatet blir at man ikke blir valgt.

“Jeg ser etter en som har den STILEN jeg er ute etter, som kan løfte ideen og bidra til at den blir enda bedre.”

Men ikke glem personlig kontakt!
Mappevisning er fremdelses viktig for å få jobber, og gir større sjanse for at man blir valgt på jobber senere – fordi man blir husket. En AD kan få inn 100-200 mail om dagen. I tillegg til besøk av f.eks. fotografer, filmselskaper og mediekanaler.
Du skal ha ekstrem flaks for å nå frem ved å kun sende en mail! Direkte kontakt med kreativ leder og AD’er er mer effektivt.
Det er alltid lettere å ringe noen man har møtt blikket på og har kjemi med.

Arbeidsprosessen:
Brief
Tydelig budskap
Tydelige forventninger
Stil og tone
Format
Hvordan leveres?
Når?
Avstemming underveis
OG – er det noen mulige “feller”

Viktig å huske i arbeidsprosessen:
Hold det du lover.
Ikke si at du kan noe du ikke kan.
Har opplevd å få levert ubrukelige ting på sluttdato.
OG har opplevd at kunden heller ville bruke skisseillustrasjonen til Tekstforfatteren.

Den gode briefen:
En kunst å lage en god brief.
Du skal se for deg det de ser i hodet sitt. Ser byrå og deres kunde det samme?
Be byrået være tydelig på konsept og ide, men allikevel gi frihet og ikke knuse kreativiteten.
Det hjelper med referanser og moodboards.
Når man velger foto er man jo på fotoopptaket og ser hva som blitt tatt av bilder. Men man sitter jo ikke ved siden av en illustratør.
Viktig med god kommunikasjon og hyppige møter.

Vis muskler – fortell hvordan du jobber:
Hvilke teknikker har du?
Hva skjer etter briefen?
Når kan kunden forvente å se noe?
Idéskisser underveis?
Når er det mulig å endre eller snu?
Og hva kan man endre på?
Når er det gratis å endre?
Når begynner taksameteret å tikke?
Hva betyr det du sier?
Ikke regn med at alle har samme vokabular som deg.

Det ferdige resultatet:
Rettigheter og kontrakter
Hva inkluderer prisen?
Hva kan illustrasjonen brukes til?
Hvor mange ganger og hvor lenge?
Hvilke steder/kanaler?
Kan DU bruke illustrasjonen til noe annet?

Åndsverksloven gjelder – men smart å gjøre tydelige avtaler.
Dette er viktig både for din del, men også for at byrået skal kunne gjøre skikkelige avtaler med sine kunder.
Hvis byrået ikke stiller krav, spør gjerne selv.

Noen avsluttende tips:
Gå på mappevisning!
Personlig kontakt og visning kan ikke erstattes av mail.
Krev en skikkelig brief.
Fortell hvordan du jobber.
Sørg for å ha gjort en skriftlig avtale – send et skriftlig tilbud.
Ha portfolio på nett!

Legg inn en kommentar