Illustrasjonsbiennalen i Bratislava mer spennende og variert enn det som vises i Bologna

Bjørn Ousland har nylig besøkt illustrasjonsbiennalen i Bratislava og deler noen ord og bilder fra opplevelsen! Har du gjort noe spennende i det siste vil vi gjerne høre om det, send oss en mail!

ILLUSTRASJONSBIENNALEN I BRATISLAVA

Grafills reisestipend ga muligheten til å besøke illustrasjonsbiennalen i Bratislava noen dager i september, og forespørsel angående program og prosedyrer gjorde at undertegnede ble spurt om å holde et av innleggene på årets symposium med temaet; Nasjonal identitet i en globalisert verden.

Ideen om en illustrasjonsutstilling med medfølgende program hvert annet år i Bratislava, ble unnfanget for 50 år siden, som en mulighet for illustratører bak jernteppet i datidens Tsjekkoslovakia å få kontakt med kolleger i vesten og resten av verden. Når de ikke kunne reise ut, kunne internasjonale illustratører komme til dem, eller i det minste sende illustrasjonene sine dit for gjensidig inspirasjon.
Siden den gang har biennalen stadig vokst og blitt en av de viktigste møteplassene for internasjonal illustrasjon. Og Bratislava har blitt hovedstad i Slovakia. En av Europas hyggeligste?

Det er spesielt illustrasjoner i bøker for barn og unge som vises og prises her. Utstillingen over to digre etasjer med 2344 illustrasjoner av 362 bokkunstnere fra 49 land er hovedattraksjonen. En stor kilde til inspirasjon. Mange fra Asia, Sør-Amerika og Europa. Begivenheten blir likevel ikke lagt merke til over alt. Mens danskene sender arbeider fra 10 illustratører og har formidlere og presse tilstede og Finland også stiller med med 10, er det to fra Norge, Bo Gaustad og undertegnede. Svenskene er helt fraværende.
Virker som det har noe med hvor aktive IBBY i hvert land er til å informere og ta en aktiv rolle.
Det er også retrospektive utstillinger og separatutstillinger ved senteret og rundt i byen.
Jeg finner utstillingene her mer spennende og variert enn det som vises i Bologna. Det to dager lange seminaret med innlegg fra fagpersoner og utøvere fra en rekke land er faglig givende, dog med noen innlegg som kan virke vel akademiske.

Dette er ingen messe for forlagene, det er mer en begivenhet for folk i byen, med en god del formidlere og IBBY-folk og en del illustratører, mest yngre folk som skal være med på workshop og noen veteraner som har vært med i juryen. Her møter jeg kolleger fra Sør-Korea, Colombia, Argentina, Iran, Latvia, Finland, Indonesia, Brasil, Malaysia, Østerrike, Bulgaria, Estland og Kina.

Konklusjon; mye inspirerende å se på, noen dager med seminar, utstillingsåpninger og sosiale sammenkomster i en liten hovedstad med en særdeles sjarmerende og livlig gamleby som hadde sol og sommervarme en uke ut i september.

En liten del av utstillingen. En fra Indonesia og India nærmest, De færreste av oss er vel oppdatert på hva som skjer på illustrasjonsfeltet derfra.

En liten del av utstillingen.
En fra Indonesia og India nærmest, De færreste av oss er vel oppdatert på hva som skjer på illustrasjonsfeltet derfra.

Det norske hjørnet. Både originalillustrasjoner og selve bøkene stilles ut.

Det norske hjørnet. Både originalillustrasjoner og selve bøkene stilles ut.

Fra åpningssermonien i nasjonalteateret. Barnebøker foran barna.

Fra åpningssermonien i nasjonalteateret. Barnebøker foran barna.

Den internasjonale juryenen forklarer sine valg.

Den internasjonale juryenen forklarer sine valg.

Et av arbeidene til årets Grand Prix vinner. Nina Wehrle og Evelyne Laube fra Sveits. Digre, detaljerte blyanttegninger.

Et av arbeidene til årets Grand Prix vinner. Nina Wehrle og Evelyne Laube fra Sveits. Digre, detaljerte blyanttegninger.

Legg inn en kommentar