Skyt fart på karrieren!

Tekst og illustrasjon: Marius Pålerud

The Illustrators Guide to Business
Tidligere i år var Grafill Illustrasjon i London. The Association of Illustrators (The AOI) organiserte et kurs som tok for seg businessiden av illustrasjon. Den største andelen besto av nyutdannede illustratører på dørstokken til frilanslivet, men flere etablerte illustratører hadde også funnet veien til kurset. På to dager skulle de dekke de sidene av illustratørtilværelsen mange synes det er vanskelig å forholde seg til. Økonomi og kontrakter er vel ikke akkurat trekkplasteret til en karriere innenfor illustrasjon, men uten en forståelse av dette kan man fort få en kort karriere. Kurset dekket blant annet; porteføljeoppbygging, økonomi, copyrights, selvpromotering, prising av arbeid og en innføring i illustrasjonsagentens verden. -Alt man trenger for at karrieren får en flygende start! Her er et utdrag av noe av det vi gikk igjennom.

Fig Taylor – porteføljedronning
Først ut var Fig Taylor, Porteføljedronning. Med lang erfaring fra agentvirksomhet og forfatter av bøkene How to create a Portfolio og Get Hired sitter Fig på en imponerende bunke erfaring. Nå jobber hun blant annet som porteføljerådgiver hos The AOI, og Grafills medlemmer fikk en unik mulighet til å vise frem deres porteføljer da hun besøkte Grafill for noen år siden. På én time ga Fig oss en grundig innføring i hvordan vi skulle sette opp våre analoge og digitale porteføljer på en måte som raskt kommuniserer vårt uttrykk som illustratører. Det gjelder å bruke et kritisk øye og ha en forståelse av de du ønsker å jobbe med. Inkluder de jobbene du er fornøyd med. Legger du med et arbeid fordi du er stolt av å ha jobbet med kunden, men er misfornøyd med selve illustrasjonen, vil dette mest sannsynlig merkes i et eventuelt møte og kan bli årsaken til at du ikke får jobben.

5 kjappe som er verdt å ha i bakhodet når du setter sammen din portefølje.
STIL – Sørg for at du har et billedspråk som kommuniserer DEG, uavhengig av trender og kunder du har jobbet med.
PÅ TRYKK – Start porteføljen med et brak ved å vise et arbeid som har vært på trykk og er spesielt stolt av. Dette vil vekke interesse hos kunden. Sørg også for å ha ekstra gode arbeid med i midten av porteføljen og helt til slutt. Det er viktig å opprettholde entusiasmen igjennom hele møtet.
IDÉ OG KONTEKST – Om du ønsker å billedlig spesialisere deg innen for et felt, for eksempel portretter, dyr eller bygninger, er det viktig å putte dette i en kontekst. På denne måten viser du kunden at du er i stand til å jobbe opp i mot en brief.
ANTALL – Dette kommer an på hva slags type illustrasjoner du gjør. Men om du skaper detaljrike illustrasjoner med mye fokus på stemning så kan det holde med 12-15 bilder. Produserer du enklere illustrasjoner der humor og konsept spiller en viktig rolle kan det være nødvendig med flere.
STYR BORT – Ikke inkluder akttegninger eller skissebøker. Har du produsert noe som trengs å fotograferes så sørg for at dette ser profesjonelt ut.
sage
Alex Mathers – Selvpromotering når nye høyder
Alex Mathers er en selvlært illustratør med kunder som Google, Sony og BBC. Han har også skrevet en rekke bøker og artikler om kundeoppbygging. Han står også bak Red Lemon Club, et nettsted stappet med tips for små bedrifter. Det er absolutt verdt et besøk om du er på utkikk etter nytteprokrastinasjon. 11 Lists you can write to transform your biz inneholder mye av det samme Alex snakket om under foredraget sitt.

Alex ga oss en god innføring i hva som er viktig å tenke på når vi skal kontakte nye eller følge opp eksisterende kunder. Det gjelder å gå systematisk til verks for å få tak i de jobbene man ønsker. Skriv opp en liste over hvilket kunder du vil jobbe med, research firmaet og finn riktig kontaktperson. Ved å hente inn tilstrekkelig bakgrunnsinformasjon om en potensiell kunde står du sterkere stilt når du skal kontakte de. I disse dager foregår det meste av kommunikasjon over e-post så det er viktig å skille seg ut i innboksen. Viser du kunden at du har tatt deg bryet med å undersøke hvem de er og inviterer til en dialog rundt mulige prosjekter vil dette gi et positivt førsteinntrykk og høyne muligheten til fremtidige jobber. Det samme gjelder for dine eksisterende kunder. Vis engasjement og takk for et samarbeid når jobben har kommet på trykk. Dette bygger gode relasjoner og høyner sjansen for at de kontakter deg igjen.

Oppsummering
Alt i alt bød kurset på mye nyttig informasjon. Det ble blant annet snakket om mulige problemstillinger man kan møte på i frilanslivet; hvordan man ter seg når man jobber med en vanskelig kunde, viktigheten av det å beholde sin egen integritet og at det er lov å si nei. En annen viktig ting å huske på er å ikke jobbe gratis(!). Dette kan være vanskelig når man er nyutdannet og ønsker illustrasjonene sine på trykk, men nå er det sånn at jo flere som jobber gratis desto mindre betalte jobber blir det. Dette ødelegger ikke bare for deg, men for hele industrien vår.

Andre punkter som er verdt å nevne:
COPYRIGHT – Aldri selg copyrights til en illustrasjon. I verste fall kan det resultere i at kunden nekter deg å bruke det i din egen promotering.
HONORAR – Hvem skal bruke det? Hva skal det brukes til? Hvor lenge skal det brukes? Still deg disse spørsmålene før du bestemmer deg for pris. Prisen øker i takt med antall bruksområder. Ønsker kunden fri bruk vil dette som regel føre til en dobling av honoraret.
TELEFON – Når du snakker med en potensiell kunde på telefon så være forsiktig med å takke ja til et prosjekt med det samme. Si at du ønsker all informasjon på e-post før du bestemmer deg. Da har du alt på ”papir” og det er lett å finne frem tidligere korrespondanse om det oppstår misforståelser.

Frilanstilværelsen kan være tøff og ensom. Grafill Illustrasjon har en egen Facebookgruppe der vi spør og svarer hverandre så godt vi kan. Er du i tillegg medlem av Grafill har du tilgang på profesjonell juridisk hjelp ved å kontakte Trude Mohn King (trude@grafill.no).

Grafill Illustrasjon er i gang med å planlegge et lignende seminar for våre medlemmer.

Legg inn en kommentar